
 1

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în perioada electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 1

15 – 29 septembrie 2016
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei. 

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

                                                 
1
 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.api.md, www.media-azi.md   

http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/


 2

 

 

I. DATE GENERALE 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile 

prezidenţiale din Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare; d) notorietate/audienţă. Astfel, sunt monitorizate 

instituţii mass-media publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba 

română şi în limba rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
2
: 

Audiovizual  
Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, 

ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV 

 

Portaluri online 
Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, 

Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md   

 

Presa scrisă  
Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul  

  

1.5 Obiectul monitorizării 

TV (intervalul 18.00-24.00) 
A. Buletinele informative; 

B. Emisiunile cu caracter electoral; 

C. Interviurile cu candidații; 

D. Vox Populi; 

E. Dezbaterile electorale. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, fără publicitatea marcată 

corespunzător. 

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei 

Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent 

(monitorzare TV). 

 

 

                                                 
2
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/


 3

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru 

proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de 

Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea 

indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa şi 

durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea 

postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări 

de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui 

partid /unui sau altui concurent electoral. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ 

nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează știrea. E posibil ca ştirea 

să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate acestea, să fie echidistantă și 

corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, 

ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se poate spune că e vorba despre un 

dezechilibru.  

 

Studii de caz: Ținând cont de impactul major pe care îl are mass-media asupra creării opiniei 

publice şi de credibilitatea mare a acestora în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut a 

materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de mass-media monitorizate. S-a 

urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a subiectelor relevante. 

Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării principiilor unui jurnalism de 

calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de  

informare, separarea faptelor de opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la 

procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4

 

II. TENDINŢE GENERALE ŞI CONCLUZII 

     15-29 SEPTEMBRIE 2016 

 

2.1 Audiovizual: 

 Majoritatea posturilor de televiziune monitorizate s-au implicat activ în reflectarea perioadei 

electorale, ţinând în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În total, cei 

12 radiodifuzori au difuzat 1273 de materiale, între care 1155 știri și 112 emisiuni. Au mai 

fost înregistrate 4 Vox Populi și 2 interviuri cu candidații. Volumul total al materialelor a 

fost de 397393 sec sau aproximativ 110 ore, dintre care 153544 sec (42,6 ore) au revent 

știrilor, iar 242791 sec (67,4 ore).   

 Printre posturile cu cele mai  multe materiale relevante monitorizării se numără Publika TV 

(245), Prime TV (162), și Jurnal TV (151), iar după spațiul alocat primul în top este postul 

Publika TV (68 646 sec), urmat de Realitatea TV (63286 sec) și Jurnal TV (59889 sec). În 

perioada de raport, la posturile monitorizate nu au fost înregistrate dezbateri electorale, fiind 

difuzate preponderent știri și emisiuni. 

 La documentarea materialelor, majoritatea posturilor au recurs la reprezentanți ai 

guvernului, ai Parlamentului, cetățeni, experţi, reprezentanți ai societății civile, aspiranți și 

candidați înregistrați în cursa electorală.  

 Materialele au fost puternic dezechilibrate din punctul de vedere al raportului gender, marea 

majoritate a surselor citate fiind de sex masculin.  

 Posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3, și Publika TV a difuzat 

un număr mare de materiale ce-au promovat guvernarea, mediatizând preponderent 

subiectele cu participarea diferiților exponenți ai puterii.  Primul în topul concurenților 

electorali care au beneficiat de cea mai mare reflectare la aceste posturi este Marian Lupu, 

urmat de reprezentanții PDM, care au avut cele mai multe apariții și intervenții directe, 

majoritatea absolută în context pozitiv. Andrei Năstase a apărut deseori în imagine la aceste 

posturi, în principal în materiale cu conotație negativă, durata intervențiilor personale fiind 

nesemnificativă. Dumitru Ciubașenco a fost de cele mai dese ori defavorizat în materialele 

de la Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, prin știri negative, privind arestul unui 

membru al Partidului Nostru pentru trafic de droguri. 

 Postul de televiziune cu acoperire regional Jurnal TV a alocat foarte mult spațiu pentru 

aparițiile și intervențiile lui Andrei Năstase și ale reprezentanților Partidului Platforma 

Demnitate și Adevăr (PPDA), majoritatea în context pozitiv. La același post, reprezentanții 

PDM și, implicit, Marian Lupu au fost în majoritatea cazurilor defavorizați prin mențiuni și 

apariții în context negativ. 

 NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat pe Igor Dodon atât prin spațiul acordat pentru 

intervenții directe lui Dodon șui reprezentanților PSRM, cât și prin contextul pozitiv al 

materialelor.  

 La postul public Moldova 1 se remarcă o uşoară favorizare a concurentului Marian Lupu, în 

principal prin știri în care guvernarea apare în context pozitiv.  

 Celelalte posturi au avut un comportament relativ echilibrat fără a fi constatate tendințe 

evidente de favorizare sau defavorizare a concurenților electorali.   

 

2.2 Portaluri online: 

 Cele 12 portaluri web monitorizate au publicat, în total, 748 de articole care vizează direct 

sau indirect perioada/campania electorală. Majoritatea absolută a materialelor (686 texte sau 



 5

 

91,7% din total) au fost ştiri simple sau detaliate care au vizat potenţiali candidaţi, 

formaţiunile politice pe care aceştia le reprezintă, activitatea CEC etc. Alte 57 de materiale 

(7,6% din total) au fost comentarii, editoriale sau alte articole de opinie. Materialele au avut 

format diferit, unele conţinând doar text, altele având elemente de multimedia, cu imagini 

video sau audio ataşate textului propriu-zis sau plasate pe site-uri fără text.   

 Portalul Jurnal.md a publicat cele mai multe texte cu caracter politic şi electoral direct sau 

indirect – 114, urmat de Ziarulnational.md şi Unimedia.info (92 şi, corespunzător, 90 de 

materiale), Deschide.md – 81, Realitatea.md – 78, Noi.md – 76, Agora.md – 72, 

Newsmaker.md – 48, Sputnik.md – 46, Moldova24.info – 23, Today.md – 19. Portalul 

regional Gagauzinfo.md a publicat doar 9 materiale relevante timp de două săptămâni. 

 Majoritatea textelor publicate s-au referit la comportamentul şi declaraţiile unor candidaţi 

sau potenţiali candidaţi, acuzaţiile lansate în adresa acestora de către oponenţi sau de alte 

persoane, replicile celor acuzaţi, procesul electoral în general, diferite aspecte ale luptei cu 

corupţia.  

 În calitate de surse, au fost citaţi mai des reprezentanţii unor partide/formaţiuni politice, 

reprezentanţi ai autorităţilor, inclusiv a celor electorale.  

 Materialele au fost puternic dezechilibrate din punct de vedere al raportului de gen, marea 

majoritate a surselor citate fiind de sex masculin.  

 Politica editorială a portalului Agora.md în perioada electorală este relativ echilibrată, 

autorii materialelor sunt, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii 

materialelor. Totodată, se remarcă publicarea frecventă a unor materiale care îl prezintă în 

context negativ pe candidatul PDM Marian Lupu. 

 În majoritatea cazurilor, textele publicate de Deschide.md au fost relativ echidistante şi 

echilibrate. Totuşi, selecţia ştirilor şi nuanţele ironice părtinitoare din unele texte indică 

asupra tendinţei de defavorizare a candidatului PPDA Andrei Năstase, în timp ce candidaţii 

majorităţii parlamentare sunt “menajaţi” editorial. 

 Textele publicate de Gagauzinfo.md sunt strict informative, iar numărul mic de materiale nu 

indică asupra favorizării sau defavorizării directe a vreunuia dintre concurenţii electorali.  

 Jurnal.md “abundă” în stiri care îl prezintă în context negativ pe prim-vicepreşedintele 

Partidului Democrat Vladimir Plahotniuc, acest partid în general, guvernarea actuală şi 

candidatul PDM Marian Lupu. În contrast, candidatul PPDA Andrei Năstase este favorizat, 

fiind promovate iniţiativele, declaraţiile şi alte acţiuni ale acestuia. 

 Moldova24.info publică preponderent opinii şi comentarii cu etichetări şi expresii 

tendenţioase, iat titlurile materialelor deseori conţin elemente de discreditare a 

protagoniştilor. Site-ul îl defavorizează frecvent pe Andrei Năstase, candidat PPDA, în unele 

cazuri este defavorizată şi Maia Sandu, candidata PAS. Candidaţii sau potenţialii candidaţi 

ai partidelor de la guvernare sunt vizaţi foarte rar, preponderent în context neutru. 

 Newsmaker.md are, în general, o politică editorială echilibrată iar autorii nu sunt părtinitori, 

Portalul nu favorizează şi nici nu defavorizează pe cineva dintre candidaţii sau potenţialii 

candidaţi la funcţia de Preşedinte.  

 Tonalitatea reflectării de către Noi.md a perioadei electorale a fost una relativ echilibrată. 

Totodată, frecvenţa apariţiilor în context pozitiv este mai mare la candidaţii Marian Lupu şi 

Igor Dodon. Mihai Ghimpu, dimpotrivă, este prezentat mai des în context care îl 

defavorizează. 



 6

 

 Realitatea.md a prezentat cea mai mare diversitate de concurenţi şi potenţiali concurenţi 

electorali. Tonalitatea prezentării a fost, în general, echilibrată, iar autorii nu au fost 

părtinitori. Totodată, selecţia ştirilor indică asupra tendinţei de prezentare a candidatului 

PPDA Andrei Năstase în context mai mult negativ. 

 Tonalitatea majorităţii ştirilor publicate de Sputnik.md a fost una neutră. După frecvenţa 

selectării materialelor care îl prezintă în context favorabil, se poate trage concluzia că 

portalul îl favorizează pe candidatul PDM Marian Lupu. În contrast, candidatul PL Mihai 

Ghimpu este defavorizat, el fiind „ţinta” unor editoriale-pamflete, în care este luat în 

derâdere. 

 Materialele publicate de Today.md urmăresc prezentarea în context negativ a oponenţilor 

Partidului Democrat, în special a lui Andrei Năstase, candidatul PPDA, care a fost ironizat, 

etichetat şi luat în derâdere. În contrast, candidatul PD Marian Lupu a fost prezentat de 

fiecare dată în context pozitiv. 

 Tonalitatea majorităţii ştirilor publicate de Unimedia.info este neutră. Selecţia şi frecvenţa 

ştirilor în context negativ indică asupra tendinţei de defavorizare a candidatului PD Marian 

Lupu, candidatului PSRM Igor Dodon, dar şi a lui Mihai Ghimpu, candidat PL. Candidata 

PAS pare a fi uşor favorizată de Unimedia.info. 

 La Ziarulnational.md se remarcă defavorizarea candidatului PD Marian Lupu şi a 

candidatului PSRM Igor Dodon după numărul de ştiri care îi prezintă în context negativ. 

Candidatul PPDA Andrei Năstase şi candidatul PL Mihai Ghimpu sunt favorizaţi.  

 Unele portaluri online (Today.md, Moldova24.info) au recurs la manipulări prin titluri, au 

utilizat un limbaj malițios și expresii peiorative, au aplicat etichete/porecle unora dintre 

candidaţi sau potenţiali candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, alte tehnici 

de discreditare a „oponenţilor”. 

2.3 Presa scrisă: 
- Cele 4 ziare monitorizate au publicat în perioada de raport 58 de articole care au vizat direct 

sau indirect alegerile prezidenţiale, cu o suprafaţa totală de peste 31 mii de centimetri 

pătraţi. Cele mai multe materiale relevante (28) au fost publicate în ziarul KP v Moldove 

care apare de cinci ori pe săptămână, iar săptămânalele au publicat, după cum urmează: 

Panorama – 13 articole, Timpul – 12, Săptămîna – 5.  

- Mai mult de jumătate din spaţiul editorial al ziarelor monitorizate a fost afectat editorialelor 

şi altor articole de opinie – 18240 cm.p., sau 59% din total, pe când ştirile au ocupat doar 

7415 cm.p. sau 24% din total. Ziarul cu cea mai mare disproporţie dintre volumul opiniilor 

şi al ştirilor este KP v Moldove; 

- Politica editorială a ziarului KP v Moldove este axată pe critica şi prezentarea în context 

defavorizant a unor concurenţi electorali, în special a candidatului PL Mihai Ghimpu (mai 

rar candidata PAS Maia Sandu). În contrast, candidatul PSRM Igor Dodon este favorizat. 

- În ziarul Panorama se publică frecvent pagini de publicitate nemarcată în favoarea 

candidatului PSRM Igor Dodon. Publicaţia defavorizează Partidul Democrat şi pe 

candidatul acestuia Marian Lupu prin intermediul articolelor de opinie, comentariilor 

experţilor etc.  

- Revista Săptămîna publică multe materiale cu caracter de publicitate politică mascată, 

nemarcate corespunzător (comentariile Silviei Radu, interviul cu Vlad Plahotniuc, în care se 

vorbește despre planurile și succesele PDM, unele materialele care îl favorizează pe 

candidatul PSRM Igor Dodon). 

- Ziarul Timpul îl defavorizează pe candidatul PSRM Igor Dodon, preponderant în materiale 

de opinie şi editoriale.  


